torstai 3. syyskuuta 2015

Univaikeuksista

Olen kertonut teille, miten kipuni ovat viime aikoina vähentyneet. Tai että ne eivät ole enää niin kovat, kuin ne vielä esimerkiksi heinäkuussa olivat, kun en meinannut saada puettua puseroa päälle. Eli olen todella iloinen, että voin taas kävellä kaupungilla miettimättä koko ajan, mikä on lyhyin reitti.

Mutta tottakai aina jokin elämässä ei mene niin hyvin. Tällä kertaa se jokin on vanha tuttu, nukkuminen. Olen viime aikoina alkanut taas nukkumaan huonommin. Sehän kuuluu fibromyalgiaan, ja muutenkin olen kärsinyt univaikeuksista jo hyvin pitkään. Välillä menee pitkiä aikoja, kun nukun hyvin, mutta sitten se huonosti nukkuminen taas alkaa. Olen muuten kirjoittanut unettomuudesta jutun jo aiemmin, tästä pääset siihin.

Luotan magnesiumiin, mitä syön säännöllisesti, mutta en koe ainakaan tällä hetkellä saavani siitäkään apua. Tai kuka tietää, ehkä nukkuisin ilman sitä vielä huonommin? Nyt aamuyön uneni on kevyttä, heräilen paljon, ja lopulta unet jäävät liian lyhyiksi. Päivisin sitten väsyttää. Kaipaisin parempaa ja pitempää yöunta. 

Toisaalta tilanne voisi olla paljon paljon huonompi, ja monta kertaa se on ollutkin. Pahimmillaan olen valvonut 4 yötä putkeen. Ja yhdessä vaiheessa nukuin vain pari tuntia kerrallaan. Myös aamuyöllä herääminen on sangen tuttua. Jopa kahdelta on tullut herättyä ihan ylös, kun ei enää saa nukuttua. Toisinaan taas herään ylös kolmelta, mutta saatan aamulla torkahtaa vähän. Mutta aika kuitti päivä sellaisesta päivästä tulee kuitenkin. 

Vähän hirvittää, jos minun "joulu-unettomuus" on alkanut nyt jo. Eli ennen joulua yleensä nukun huonosti, ja joulun jälkeen ja usein jo jouluna kuin tukki. Mutta nyt on jouluun vielä monta kuukautta! Niin että jotain tarvisi tehdä, mutta mitä?

Miten sinä nukut? Oletko koskaan kärsinyt univaikeuksista? Mukavaa torstaita! :)

Magnesium on tuonut apua unettomuuteen.

16 kommenttia:

  1. Viimeiset papri vuotta olen valvonut enemmän kuin ennen. Viime yökin meni tosi vähillä unilla. Kolmelta katselin kelloa ja tuumin, että silmät eivät vain mene kiinni. Valvominen on kyllä jokseenkin kamalaa ainakin välillä. Pahinta on, jos ei ole mitään tekemistä ja voi vain tuijottaa kattoa ja odottaa, että saa alkaa kolistella, kun muukin talo herää.

    Aurinkoista torstaita!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on ehdottomasti pahinta. Yleensä nousenkin ylös, ja laitan makuuhuoneen oven kiinni, ja olen hissukseen keittiössä. Onneksi mies ei ole kovin herkkäuninen. Peppi taas herää innoissaan yhtä aikaa minun kanssa, tosin se onkin sitten aamupäivällä jo ihan kuitti ja ottaa ekat päiväunet :)
      Toivottavasti sinäkin alkaisit nukkumaan paremmin, aurinkoista torstaita myös sulle! :)

      Poista
    2. Kyllä se tästä taas joskus helpottaa. :) Niin se aina. Ennemmin tai myöhemmin. Helpottaa kyllä kun saa tehdä jotain yöllä eikä joudu vain tujottamaan kattoa.

      Poista
    3. Niin on. Silloin kun sairastuin unettomuuteen, valvoin aina sängyssä kattoa tuijotellen, ja se oli kamalaa. Nykyään puuhaan kaikkea kivaa itsekseni keittiössä, lueskelen kivoja juttuja ym. Ja tosiaan, aina se uneton vaihe mulla ainakin on mennyt ohi, ja sitten taas nukun paremmin :).

      Poista
  2. Nukuin kuin tukki kevääseen 2011. Sitten alkoi ongelmat, enkä oo ihan normaalia unta saanut takaisin. Jos elämässä on tosi tasaista saatan saada toisinaan ihan hyvät unet, mutta vähänkin muutosta tai stressiä niin nukkuminen on yhtä pyörimistä. Saan kyllä unenpäästä suht helposti kiinni, mutta siinä unessa pysyminen on ongelma. :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on tosi kurjaa, ja siitä on itselläkin paljon kokemusta. Olen saanut magnesiumista vähän apua, ja tietenkin lääkkeistä, mutta niin moni asia vaikuttaa. Ja se pyöriminen on kamalaa, nousenkin aina suosiolla ylös, kun huomaan, että unet oli tässä. Toivottavasti saataisiin paremmat yöunet nyt kun yötkin pimenee ja talvi tulee. Jaksamista! :)

      Poista
  3. Kyllä kärsin univaikeuksista. :( Pitäisiköhän minunkin kokeilla magneusiumia. Mitä merkkiä käytät?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon ostanut apteekista Multivita Magnesiumsitraatti 750 Mg. Se sisältää myös B6 vitamiinia. Voi olla, että on olemassa vieläkin tehokkaampia magnesiumeja, en ole ihan tarkkaan niistä perillä. Kannattaa kokeilla! :)

      Poista
    2. Laitan muistiin ja kokeiluun, kiitos. :)

      Poista
    3. Josko suonenvedot ja lihaskrampit lähtis samalla...Kokemuksia näistä?

      Poista
    4. Itse asiassa nyt kun kysyt, niin tajusin, että eihän mulla ole enää suonenvetoja ja kramppeja ollenkaan! Ja ennen niitä oli jonkun verran. Eli mulla ainakin auttaa myös niihin. :)

      Poista
    5. Kuulostaa lupaavalta. Täytyy heti maanantaina käydä apteekissa ostamassa tuota. :)
      Oisko sulla kuvaa purkista laittaa?

      Poista
    6. Laitan tänne kuvan, kun ehdin :)

      Poista
    7. Kiitos kuvasta. Nyt tiedän mitä etsin. :)

      Poista

Ilahdun kommentistasi :)