sunnuntai 20. syyskuuta 2015

Kipukuulumisia ja muutakin

Ajattelin laittaa kipukuulumisia pitkästä aikaa. Tai olenhan niitä vähän käsitellyt jutuissa  MSM-jauheen ja Kipuöljyn yhteydessä. Fibromyalgia kivut ovat pysyneet edelleen kurissa, ja uskon, että juuri nuo edellä mainitut tuotteet ovat olleet isona apuna. Olen nyt myös nukkunut paremmin, ja se vaikuttaa. Mutta eihän siinä ole kaikki. Migreeni on vaivannut. Mikähän siihen auttaisi? Ei kai mikään. Minulla on kohtalaisen voimakkaat lääkkeet siihen, estolääke sekä kipulääkkeet, mutta kun kipu alkaa, ei mikään auta. Ja se kestää aina monta päivää. Se on sillä lailla hankala sairaus, että se tulee aina varoittamatta, eli on kauhean vaikeaa tehdä mitään suunnitelmia. Kun ei voi tietää, jos vaikka on migreeni. Minulla kipu ei aina ole paha. Se vähän vaihtelee. Joskus olen ihan petipotilas, joskus pystyn olemaan jalkeilla. En enää hae apua migreeniin, sillä seuraava vaihe olisi kai Botox-pistokset yksityisellä puolella. Käsittääkseni niitä ei julkisella puolella saa? En ole tästä varma. Niin jos et ole siitä aiemmin kuullut, niin Botox-pistoja käytetään lievittämään migreeniä. Se on viimeinen vaihtoehto, kun mitkään lääkkeet eivät auta. Toki olen hyötynyt migreeninestolääkkeestäni, Topimaxista, minkä avulla elämäni ei ole enää niin kivuliasta kuin ennen, onneksi. Mutta yhteenvetona; migreeni on aika hankala sairaus, ja minäkin olen kärsinyt siitä kauan. 

Muuten meidän perheessä ollaan oltu terveitä, eli ei flunssaa eikä muita pöpöjä (koputan puuta). Aika syksyiset fiilikset alkaa olla. Meillä seurataan kovasti jääkiekkoa, ja se on ihan selvä syksyn merkki. Lisäksi olen joka ilta kutonut. Ja eilen, pitkästä aikaa, Peppi kömpi minun syliin nukkumaan, kun istuin sohvalla <3. Ja se nukkui siinä yli puoli tuntia. Voi miten onnelliseksi tulin! Sillä Peppi ei ole tullut moneen kuukauteen minun (eikä kenenkään muunkaan) syliin. 

Joten paljon on hyvääkin. Miten siellä, kärsitkö sinä migreenistä? Mitä syksy on sinulle tuonut? Mukavaa sunnuntaita! :)

11 kommenttia:

  1. Kissa sylissä.. Oih, telkkarin katsominen tai lueskelu sohvalla, on niin ihanaa kissa sylissä! Ei siitä malta nousta vaikka pitäisikin :)
    Minulla on myös toisinaan migreeni. Pepsi tulee silloin usein lohduttamaan minua ja makaamaan päälleni ja kehrää samalla. - emäntä

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä, ei silloin voi nousta ylös, kun kissan saa syliin! :)
      Kissat vaistoavat, jos ihminen on kipeä, ja tulevat hoitamaan. Oon sen huomannut. Peppi on suorastaan huolestuneen näköinen joskus. Ja se onkin maailman paras hoitaja :) - emäntä

      Poista
  2. Kyllä kärsin migreenistä ja tällä viikolla se on vaivannut minuakin melkein joka päivä. :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kurjaa, että se piinaa myös sua. Ja vielä melkein joka päivä :(. Se vie kaikki voimat ja sotkee muun elämän. Jaksamista, ja toivottavasti se menee sulla ohi! <3

      Poista
  3. Migreeniä täälläkin. Taitaapa olla melkein kaikilla suvussa. Nyt täytyy kuitenkin sanoa, että kunnon migreenikohtausta ei ole hetkeen aikaan tullut. Onneksi. Tiedän kuitenkin, että on vain ajan kysymys milloin sellainen iskee. Olen kuitenkin iloinen siitä, että nyt on tällainen rauhallinen kausi. Pahempiakin aikoja on nimittäin nähty.

    Ihanaa alkanutta viikkoa sinulle, Johanna. <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meilläkin se kulkee suvussa. Toivotaan, että se sun rauhallinen kausi jatkuisi pitkään! Ne ovat ihania :). Ne pahat kaudet ovatkin sitten kaikkea muuta.

      Ja ihanaa alkanutta viikkoa sinulle myös Maria! <3 Nyt täällä ainakin paistaa aurinkokin! :)

      Poista
  4. Tuosta toisesta postauksesta luin msm:än mausta ja olisin vinkannut netissä suomalaisen firman myyvän niitä tabletteina :) Mehun joukossa menee sutjakkaasti se jauhekin alas mutta olen pohtinut miten ytyä se mahtaa olla hampaille? En ole kyllä ammatti-ihmiseltä asiaa kysynyt, olen vaan rinnastanut sen muihin väkeviin kuten sitruunamehuun. Tosi hyvä aine se on, tabletteina tai jauheena :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos hyvästä vinkistä! Olen miettinyt, saako sitä tabletteina, kun maku tosiaan on vähän paha. Mutta siitä on siis saatavilla, hieno juttu! :)

      Poista
  5. Hei, Pakko kommentoida sen verran, kun mietit ettei tuota Botoxia julkisella pistetä, että siihen saattaa tulla muutos. Asun itse Espoossa ja neurologi HUS:sta kertoi juuri viime viikolla, että julkisella pistettävät Botox hoidot ovat työnalla ja saattaa olla, että loppuvuodesta tai heti ensi vuoden alusta niitä aletaan julkisella käyttämään kroonisen migreenin hoidossa. Toki neurologi puhui vähän siihen suuntaan, että vain ensimmäiset (1-3krt) hoitokerrat olisi julkisella ja seuraavat hoidot sitten yksityisellä. Mutta vielä odotellaan hetki, ennenkuin tähän saa vastauksia lisää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon tästä tiedosta! Ei sitä tiedä, vaikka siihen joutuisi vielä turvautumaan. Juuri eilen juttelin ystäväni kanssa, joka ihmetteli sitä, että minulla on estolääkkeen kanssa useita kipupäiviä joka viikko. Ei kai se normaalia olekaan.
      Hyvä siis, jos edes muutaman kerran olisi mahdollista tätä hoitoa saada julkiselta puolelta.

      Poista
  6. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista

Ilahdun kommentistasi :)