torstai 27. elokuuta 2015

Muistelua: Kielikurssilla Englannissa

Hollannissa

Muistan hyvin sen päivän, kun olin lukion ensimmäisellä luokalla, ja kavereiden kanssa jutellessa sain ihan mahtavan idean: haluan vaihto-oppilaaksi jonnekin. Se oli mielestäni niin hyvä idea, että soitin samantien kotiin koulun puhelimesta, ja ilmoitin, että olen lähdössä.

No, kotona ei ihan oltu samaa mieltä, muttei kumminkaan tyrmätty ajatustani. Lopulta pääsimme yhteisymmärrykseen: pääsisin kesällä kielikurssille Englantiin.

Tutkin innoissani kielikurssiesitteitä. Tuohon aikaan 90-luvun alussa oli vaihtoehtoja runsaasti (en tiedä, millainen tilanne nykyään on?), ja päädyin lähtemään Hastingsiin, ja matka sinne tehtäisiin molempiin suuntiin bussilla. Siis koko ryhmä, ja ryhmän johtajat.

Minä lähdin yksin reissuun tuntematta ketään ennestään, ja taisi kotiväki jännittää puolestani. Itse en jännittänyt ollenkaan.

Matka alkoi Helsingistä, mistä ajettiin bussilla Turkuun, ja sieltä päivälaivalla Tukholmaan. Koko yö köröteltiin läpi Ruotsin ja Tanskan, aina välillä oltiin lautassa, ja viimein saavuttiin Saksaan. Olimme välillä pysähtyneet huoltoasemilla, missä syötiin, tankattiin ja pestiin hampaita. Varsinainen ensimmäinen määränpää oli kuitenkin Amsterdam, missä me vietimme yhden vuorokauden. Muistan vieläkin sen kamalan nälän, mikä minulla oli, kun viimein saavuimme perille. Ja kun sitten pääsi ravintolaan syömään...

Amsterdamissa pyörimme kaupungilla pienissä ryhmissä. Meitä oli neljän tytön porukka, ja ei oikeastaan tehty mitään ihmeempää. Pizzalla käytiin, ja vähän kaupoilla. Ostin pieniä matkamuistoja, ja muistan todenneeni, että Amsterdamissa on myytävänä upeita vaatteita. Kiinnitin myös huomioni polkupyöriin, mitkä olivat kettingillä lukittu kiinni kaiteisiin.

Sitten matka jatkui, ja saavuimme Englantiin. Pääsin ihan mukavaan perheeseen toisen tytön kanssa. Perhe oli oikeastaan nuori pariskunta, ja emäntä oli ruotsalainen.
Hastings oli kiva pieni kaupunki meren rannalla. Me opiskeltiin noin 3 tuntia päivässä englantia, ja muu aika oli vapaata. Toki teimme retkiä esimerkiksi Eastbourneen ja Brightoniin, ja tietenkin Lontooseen. Iltaisin olimme porukassa diskoissa tanssimassa.

Sää oli aika kolea, ja Lontoossa kastuin ja vilustuin pahemman kerran odottaessamme bussia. Bussissa tärisin kylmästä, ja tuloksena oli tietenkin kauhea tauti. Kuume nousi, ääni meni, tuli hirveä yskä. Menin perheen omalle lääkärille, joka määräsi minulle antibiootteja ja yskänlääkettä. Taisivat vaan olla aika vahvoja, sillä vietin seuraavan yön vessan lattialla aina välillä oksentaen, ja siihen jäi lääkkeet. Uudelleen en lääkäriin mennyt, vaan yskin koko loppuajan vaan kamalasti, ja kaikki olivat kamalan pahoillaan minun puolesta.

Eiffel-torni

Viimein koitti haikeat jäähyväiset, ja oli aika nousta taas bussiin, mikä tällä kertaa lähtikin etelää kohti. Me menimme lautalla yli Ranskan puolelle, ja suoraan Pariisiin, missä vietimme taas vuorokauden. Kaupungilla pyörittiin, ja tottakai käytiin Eiffel-tornissa. Bussi myös kierrätti meitä, että nähtiin nähtävyyksiä. Pariisi oli kaikin tavoin upea paikka, vaikka näistä tällä reissulla näkemistäni kaupungeista Lontoo oli suosikkini.

Notre Dame Pariisissa

Ja sitten viimein kotia kohti, Belgian, Hollannin, Saksan, Tanskan ja Ruotsin kautta. Viimeinen yö laivalla valvottiin kokonaan. Kotiin saapuikin todella väsynyt nuori neito, joka nukahti melkein samantien.

Ja se kova tauti ja yskä? No, menin meidän omalle lääkärille, joka ihan hermostui minulle, että en ollut mennyt aiemmin lääkäriin, ja sanoi, että saan kroonisen kurkunpääntulehduksen (ihan niin kuin sainkin moneksi vuodeksi). Sain kovat lääkkeet, ja paranin.

Reissu oli kaikin tavoin ihana, ja jätti jälkeensä aikamoisen matkustuskipinän! :)

Oletko sinä ollut kielikurssilla, tai jollakin muulla mieleenpainuvalla matkalla? Mukavaa torstaita! :)

1. Olen ollut kaksi kertaa kielikurssilla, niistä ei ole muita kuin hyviä muistoja. :) Teillä on ollut melkoinen reissu, meillä mentiin ihan ensin lentäen Pariisiin, jossa saatiin viettää 3 päivää. Sieltä sitten bussilla lautalle ja kanaalin yli Britteihin. Lontoosta lento takaisin Helsinkiin. Molemmilla kerroilla sama, joten Pariisiakin tuli nähtyä kivasti. Kävin mm. Eurodisneyssa kesäkuun alussa, kun se oli avattu huhtikuussa. Seuraavan kerran kahden vuoden päästä puisto oli jo kasvanut hirmuisesti, en edes halua ajatella minkä kokoinen se on tänä päivänä. :D

2. Oli varmasti hienoa nähdä Eurodisney! Itselle jäi pieni kipinä Pariisista, että joskus olisi kiva nähdä kaupunki vähän paremmin. Niinpä, näistä reissuista jää todella hyviä muistoja, niistä nuoruuden huolettomista vuosista :)

3. Tää on ihana blogi. Elämänmakuinen ja aito. <3
    Voisitkin olla mun syyskuun vieraileva tähti. :)
    Jos kiinnostaa. Laitan siintä sähköpostia sulle viikonloppuna tulemaan.

1. Kiitos Minttu <3
      Juu, kyllä se sopii, laita sähköpostia tulemaan :)

2. Kiva juttu laitan sähköpostia tulemaan ja vastaus tekstin kysymykseen. En ole ollut kielikurssilla ja mieleenpainuvimmat matkat ovat olleet penskana Venäjälle enon häihin ja Ruotsiin jolloin pääsin ekaa kertaa isoon laivaan ja se karkkiosasto oli mulle (5.v.) kuin paratiisi. :)

3. Varmasti oli karkkiosasto paratiisi sen ikäisenä :), itse olin laivalla ekaa kertaa 13 vuotiaana, ja silloinkin "teki vaikutuksen" :). Venäjällä en ole oikeastaan kunnolla käynytkään, kerran vaan bussimatkalla Viipurissa. Se oli varmasti jännä reissu! :)

4. No kyllä oli ikimuistoiset häät! Todella erilainen tapa viettää kuin Suomessa. :)

5. Varmasti! Olen työn puolesta päässyt erimaalaisiin häihin, ja se on ollut jännittävää :)

4. Ihana postaus. Muistot ovat mukavia. itse en ole koskaan kielikurssilla ollut, mutta lämpimästi muistelen Pariisin ja Italian reissuja. Olivat mahtavia ja valokuva-albumia on ihana selailla vielä tänäkin päivänä. Pitäisi ehkä taas avata se ja sukeltaa hetkeksi muistoihin.

1. Kiitos Maria :). Tykkään muistella reissuja, ja minullakin on valtavasti kuvia. Ne ovat ihania muistoja! Olen joitain siirtänyt koneelle "talteen", mutta pääasiassa ne ovat albumeissa. Italia on myös ihana maa, olen kerran käynyt siellä :).