29. elokuuta 2015

Fibromyalgia ja MSM jauhe

Jotain ihmeellistä on tapahtunut. Minuun ei enää satu niin paljon. No joo, eilen otin buranan, kun innostuin pitkästä aikaan kutomaan ja kädet kipeytyivät, mutta olin 4 päivää ilman kipulääkettä sitä ennen! Sellaista ei ole tapahtunut todella pitkään aikaan! En ole oikein uskaltanut vielä edes sanoa sitä kenellekään ääneen, että minun kivut ovat helpottaneet, jos vaikka se onkin vaan väliaikaista, mutta täytyy sanoa, että aika hyvälle tuntuu! Olen itsekseni miettinyt, mistä tämä johtuu, enkä löydä muuta kuin yhden selityksen tälle.

Olen nyt käyttänyt useita viikkoja CoCoVi:n OptiMSM jauhetta, mikä on orgaanista rikkiyhdistettä. Olen lukenut, että toisetkin fibromyalgiaa sairastavat ovat saaneet tästä apua.  Aine on sellaista valkoista jauhetta. Itse käytin aluksi sitä iho-ongelmiin, jotka se paransikin. Mutta mitä se siis on?
Pakkauksessa sanotaan mm. näin:

"MSM eli metyylisulfonyylimetaania on metkaa tavaraa. Sitä on mm. hedelmissä, vihanneksissa, viljoissa ja lihassa esiintyvä orgaaninen rikkiyhdiste, joka on tärkeä rakennusaine monille proteiineille, kuten kollageenille. Kollageeni linkitetään erityisesti luuston, ruston, jänteiden ja ihon hyvinvointiin, MSM onkin erityisesti urheilijoiden ja paljon liikkuvien suosiossa."

Ja sitten yksi mielenkiintoinen juttu. Minä käytin tätä valmistetta lähes vuoden verran, mutta lopetin keväällä. Ja arvatkaa, mitä sitten tapahtui? Alkoi kivut.

Nyt jouduin aloittamaan tämän aineen kanssa alusta. Eli MSM jauhe saattaa aiheuttaa päänsärkyä, jos aloittaa liian isolla annoksella. Kannattaa aloittaa teelusikan kärjellä. Itse olen jo päässyt normaaliin annokseen joitain viikkoja sitten, eli otan jauhetta teelusikan päivässä vesilasin kanssa. Ei maistu hyvälle, mutta pystyn elämään sen kanssa. Päälle kun ottaa vielä jotain paremman makuista, niin se siitä. Mielestäni tämä ei myöskään tule kovin kalliiksi, sillä pussi (400g) maksaa hieman päälle 20 euroa, ja kestää useita kuukausia ainakin sillä 1 tl/päivä annoksella. Jauhetta myydään vähän joka paikassa, jopa S-marketeissa olen nähnyt sitä pienemmissä pusseissa. Omani olen ostanut Punnitse ja Säästä-liikkeestä.

Oletko tutustunut MSM jauheeseen? Mukavaa lauantaita! :)

8 kommenttia:

  1. Ihan uusi tuote minulle . Pitääpä näyttää miehelleni tätä tekstiä (hänellä on mm fibromyalgia). Hienoa kun se auttaa sinulla! - emäntä

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä tuote on minua tosiaan auttanut :)

      Poista
  2. Olin kuullut paljon hyvää ja aloin myös käyttää. En huomannut mitään eroa, vajjaan pussillisen edhin kokeilla. Valitettavasti ei tepsi minulla..
    Sitten, kun aloin syömään vahvempaa lääkettä (trexan), kielsi lääkäri msm:n käytön.
    Hienoa, että sinulla tämä toimii!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Harmi, ettet saanu apua. Nämä kaikki on niin yksilöllisiä juttuja.
      Trexanista en olekaan kuullut. Hyvä, että sulle löytyi sopiva lääke!

      Poista
    2. Trexan on nivelpsoriasikseen(kin) käytetty sytostaatti, jota otetaan kerran viikossa.

      Poista
    3. Ilmankos oli vieras lääke, ei siis ole kipulääke. Jaksamista sulle sen lääkkeen kanssa (on varmaan aika vahva) ja muutenkin!

      Poista
  3. Äitini käyttää MSM jauhetta hyvin tuloksin. Ei päässyt edes kunnolla liikkeelle ilman sitä ja kaupassakäyntikin oli vaikeaa. Aina tarvitsi tukea. Nyt ei. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hieno juttu, että myös äitisi sai avun tästä :). Kyllä se ihan selvästi minuakin auttaa. Olen suorastaan ihan hämmästynyt siitä, miten kaupassa myytävä rikkijauhe voi noin tehota, mutta uskottava se on, kun itse sen vaikutukset tuntee! :)

      Poista

Ilahdun kommentistasi :)