10. heinäkuuta 2015

Migreeni

Migreeni on vanha viholliseni, joka tällä hetkelläkin tykyttää vähän ohimolla. En kuitenkaan voi levätä, koska siitä se vasta riemastuukin, ja iskee täydet tehot päälle. Niinpä touhuan kaikenlaista pientä. Ja tuli mieleen vähän kirjoittaakin aiheesta.

Migreeni saattaa antaa joitain esioireita osalle potilaista, kuten näköhäiriöitä, siis ennen kuin kipu alkaa, mutta minä en näistä kärsi. Minulla se kipu alkaa vaan yhdessä hetkessä pum. Myös migreeniä edeltävinä päivinä saattaa olla esim. makeannälkää, väsymystä ym. Itse en ole huomannut mitään erikoista itsessäni. ja toisaalta minulla on migreeni niin kovin usein.

Itse särky on toispuoleista. Eli minulla se on aina toisella puolella päätä ohimolla ja takaraivolla. Särky on voimakasta, ja saattaa johtaa oksenteluun. Itse kärsin oksentelusta varsinkin nuorempana, nykyään hyvin harvoin.

Se kipu on vaan kamalaa. Kaikki kivut ovat kamalia, mutta pahassa migreenissä on täysin toimintakyvytön, ja petipotilas. Pahimmillaan jopa kissan ruokinta on tuntunut ylivoimaiselta kovan kivun ja pahoinvoinnin kourissa.

Joskus tämä kipuputki ei vaan katkea minulla, ja se on sitten päivystyskeikka, missä saan piikin. Toki kotoa löytyy monenlaisia lääkkeitä. Ne pitäisi ottaa HETI kun kipu alkaa. Mutta minun kipuihin nuo lääkkeet eivät läheskään aina auta. Joskus kipu saattaa kestää viisikin päivää.

Migreenin jälkeen olen kamalan väsynyt. En tiedä, johtuuko se lääkkeistä, vai itse särystä vai mistä. Mutta nukun yleensä normaalia sikeämmin ja pitempään.

Migreeniin on monenlaisia hoitoja ja ohjeita. Itse vältän kovaa melua ja välkkyviä valoja, sillä nämä tuntuvat laukaisevan helposti migreenin. Jos migreeniä on usein, voidaan kokeilla estolääkitystä. Minulle on kokeiltu lukuisia, ja päädytty viimein Topimaxiin, mistä on ollut apua. Ainakin aluksi. Tietenkin migreeniin on myös täsmälääkkeet, ja joukko erilaisia kipulääkkeitä. Kaikkein parasta kovassa kivussa on olla pimeässä, viileässä ja hiljaisessa paikassa.

Kärsitkö sinä migreenistä tai mistään muista kivuista? Mukavaa ja kivutonta perjantai-iltaa! ;)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ilahdun kommentistasi :)