18. heinäkuuta 2015

Luopuminen

Olen joutunut luopumaan monesta asiasta viime aikoina fibromyalgian vuoksi. Ennen niin rakas harrastus kutominen on jäänyt sormien kipujen vuoksi, ja haikeana katselen neulontablogien hienoja villasukkia. Itse olin  ennen niin kova kutomaan, että myin tuotoksiani joulun alla. Nyt taitaa käydä niin, että tänä vuonna ostan toisten tekemiä sukkia, sillä vilujalkaisena en ilmankaan pärjää. Kutominen on mieltä rentouttavaa puuhaa. Se on kivaa samalla, kun katselee televisiota. On hauskaa valita erivärisiä lankakeriä kaupassa, ja suunnitella millaisia sukkia seuraavaksi kutoo. Ja miten kivaa on saada taas yksi pari valmiiksi!

Toinen asia, mistä olen nyt päättänyt luopua, on sauna. Saunassa ollessa on sillä hetkellä ihan hyvä olla, ja kivutkin hälvenee, mutta kun saunominen on ohi niin vähän ajan päästä kivut ovat ihan kamalat. Sille on fibromyalgia-piireissä ihan oma nimikin: saunakrapula. Eli aina saunomisen jälkeen kivut ovat pahemmat. Onneksi en ole mikään kauhean innokas saunoja ollut koskaan, joten ei tee tiukkaa luopua siitä.

Kolmas mistä minun pitäisi luopua on vetoiset ympäristöt. Esimerkiksi autoissa kova ilmastointi ja laivat... Laivoista en pysty luopumaan, autoissakin voi ilmastointia laittaa pienemmälle paitsi tietysti bussissa. Veto pahentaa fibromyalgiaa todella paljon, ainakin minulla. Vedolta voi yrittää suojautua tietenkin kaikenlaisilla keinoilla kuten huiveilla. Mutta aina se silti on pahaksi.

Neljäntä tulee aktiivinen elämä. En voi enää elää kovin aktiivista elämää, sillä keho ja ehkä mielikin kaipaavat niin paljon lepoa. Sellainen kokopäiväinen meno ei vaan sovi enää minulle. Joka päivä on huilattava, ja elettävä muutenkin aika rauhallista elämää. Ihan toisenlaista siis kuin joskus nuorempana! Mutta tämäkään ei minua haittaa, vaan olen sopeutunut hyvin tällaiseen rauhalliseen elämään.

Onneksi nämä eivät ole kovin isoja asioita, joten näihin on helppo sopeutua. Paljon isompia ja pahempiakin asioita voisi olla. Minulla on edelleen elämässä niin paljon hyvää, ja fibromyalgia on vain pieni osa sitä (vaikkakin sanelee monia ehtoja).

Oletko sinä joutunut luopumaan jostain? Aurinkoista lauantaita!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ilahdun kommentistasi :)