31. heinäkuuta 2015

Heittelevät sokeriarvot

Tästä on nyt jo jonkun aikaa, kun kävin labrassa sokerikokeissa, ja arvot olivat koholla. Sain passituksen sokerinrasituskokeeseen, mihin sitten meninkin, ja mikä ei muuten ole oikein kiva koe. 

Sinne mennään syömättä ja juomatta (12 tuntia), ja ensin otetaan sokerikoe. Sen jälkeen juodaan oikein tosi makea glukoosilitku, ja mennään odottamaan aulaan. Tunnin päästä otetaan taas verensokerikoe, ja kahden tunnin päästä kolmas. Sitten testi on ohi.

Minulla alkoi vointi heikentyä kokeen aikana niin paljon, että jouduin koputtamaan verikokeenottohuoneeseen, ja pyysin päästä pitkäkseni. Minua oksetti ja heikotti, ja oli lähellä, ettei koetta jouduttu keskeyttämään. Onneksi lepo auttoi, ja koe voitiin jatkaa loppuun asti.

Heti, kun viimeinen verikoe oli otettu, mieheni suorastaan talutti minut terveyskeskuksen kahvilaan syömään ja juomaan, ja huono olo helpotti pikku hiljaa. Myöhemmin selvisi, miksi minulle tuli niin huono olo.

Eli kun soitin kysyäkseni kokeen tuloksia, oli hoitaja hyvin hämmästynyt, ja ihmetteli, voiko tulos pitää paikkansa. Minun verensokeri laski 2,9:ään kokeen aikana, eli siksi minulle tuli niin huono olo. Tämä aiheutti kamalasti hämmennystä kaikissa, eikä kukaan oikein osannut sanoa mitään.

Pääsin erikoislääkärin vastaanotolle. Hänellä oli hyvin selvät mielipiteet. Hiilihydraatit minimiin. Pois perunat, valkoiset leivät JA ruisleipä, pullat, sokeri, hedelmät, pasta. Myös maitotuotteissa on hiilihydraatteja, ja niidenkin käyttöä olisi pitänyt rajoittaa. Olin hämilläni, ja mietin, että mitähän tässä nyt oikein voi syödä. Ja ei se ruokavalio sitten ihan putkeen mennytkään.

Kokeilin toki ruokavaliota. Huomasin, etten oikein voinut syödä mitään, mitä ennen söin. Ruokavalio oli mielestäni hankala, mutta jatkoin sitä. Kunnes sitten alkoi migreeni. Ja se jatkui ja jatkui. Siinä vaiheessa olin jo saanut diabeteshoitajalta oman verensokerimittarin, ja huomasin, että verensokeriarvoni huitalevat aika matalalla. Aloin lisäämään hiilihydraatteja ruokavalioon. Migreeni loppui, ja verensokeri tasaantui.

Eli vähähiilihydraattinen ruokavalio ei sopinut minulle. Tällä hetkellä syön tavallista sekaruokaa, eli ihan normaalia itsetehtyä kotiruokaa. En syö vaaleaa leipää, enkä pikaruokaa, en yleensä juo limsoja. Koitan myös välttää lisäaineita migreenin vuoksi. Mutta ne sokeriarvot ovat aina välillä hieman koholla, toisinaan taas matalat, eli ne heittevät. Olen nyt vaan sopeutunut, että ne ovat mitä ovat, ja yritän syödä monipuolisen terveellisesti. 

Makeaa meidän perheessä on usein kahvin kanssa tarjolla, mutta minä en läheskään aina niitä syö. Mutta toisinaan kyllä, sillä jos sen kokonaan lopetan, niin tuloksena on ne matalat sokeriarvot ja migreeni. Eli kohtuutta, kohtuutta!

Mukavaa perjantaita! :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ilahdun kommentistasi :)