torstai 16. heinäkuuta 2015

Fibromyalgia ja ravinto


Tätä aihetta olen sivunnut jo aiemmin, kun mainitsin, etten itse ole saanut apua väsymykseen ruokavaliosta. Mutta nyt olen kuitenkin tutkinut asiaa lisää kokonaisuutena fibromyalgian kannalta, ja tottakai ravinnolla on merkitystä.

Jos palataan ajassa taaksepäin vuoteen 2013, niin olin silloin hyvin kiinnostunut Ph-dieetistä. Se on ruokavalio, missä pyritään välttämään elimistöä happamoittavia ruokia. Toki niitäkin voi syödä, mutta hyvin vähän. Eli näitä happamoittavia ruokia ovat tietenkin kala, liha, maitotuotteet ym. kun taas emäksisiä ruoka-aineita ovat kasvikset, valtaosa marjoista, hedelmät ym. Ruokavaliossa siis syödään pääasiassa kasviksia, hedelmiä, marjoja, vähän viljaa, myös kalaa, pähkinöitä ym. Erikoista on vielä se, että ruokaa ei saisi kuumentaa kiehuvaksi, sillä sekin happamoittaa ruokaa. Noh, minähän kokeilin tätä ruokavaliota jonkun aikaa, eli muutaman kuukauden. Aamupalaksi surautin smoothieta, lounaalla oli salaattia tai raakakeittoa jne. Tulos: jatkuva, kova migreeni. Nyt olen kuitenkin lukenut, että myös tällainen ruokavalio voisi auttaa fibromyalgiaan. Toki mitä kirjoja itse silloin luin, niin tämän ruokavalion pitäisi auttaa ihan kaikkeen. Mutta minulle se ei sopinut.

Jatketaan eteenpäin. Toiset sanovat, että hiilihydraatteja olisi hyvä välttää. Tästäkin minulla on sen verran kokemusta, että tuloksena oli migreeni. Mutta hieno juttu, jos se muilta vie kipuja pois!

Mitä kaikkea sieltä ruokavaliosta sitten voi karsia? Jotkut eivät syö lihaa. Tästäkin itselläni on kokemusta, olen kahteen otteeseen kokeillut kasvisruokavaliota. Ensimmäisellä kerralla useita vuosia, jo silloin kun asuin Englannissa. Kasvisruokavalio on hyvä vaihtoehto, kun syö monipuolisesti, huolehtii, että saa riittävästi proteiineja, eikä syö vain sitä, mitä lihan syöjiltä jää ruoasta yli. Ruokavaliosta voi myös huoleti heittää pois valkoisen viljan ja sokerin, mutta. Taas tuli mutta. Minulla nuo sokeriarvot heittävät ihan ihmeellisesti, ja en kerta kaikkiaan voi karsia makeaa pois ruokavaliosta, ellen halua sokeriarvojeni suorastaan romahtavan. Tietenkin viitseliäisyydellä makea olisi hyvä korvata esim. intiaanisokerilla, mikä on terveellisempi vaihtoehto valkoiselle sokerille.

Eli summataanpa tämä nyt. Tästä ei ole faktatietoa, mutta ilmeisesti ruokavaliolla voi vaikuttaa fibromyalgiaan. Se on vaan jokaisen itse kokeiltava, mikä toimii ja sopii itselle. Ja korjatkaa ihmeessä, jos sitä faktatietoa jossain on!

Ps. Kuvassa sademetsän reunaa Australian Queenslandissa. Banaanipuita kasvaa kuvassa oikealla (oikeastaan ovat ruohokasveja). Tämä oli minun työmaata muutaman viikon ajan 90-luvun lopulla. Voin joskus kertoa lisää työstä "viidakossa", jos haluatte :).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ilahdun kommentistasi :)