20. heinäkuuta 2015

Apua fibromyalgiaan


Olen yrittänyt hakea tietoa eri paikoista, miten fibromyalgiaa voi hoitaa. Itselläni on tällä hetkellä oireet melko voimakkaat; kivut, väsymys, puutumiset, turvotukset. Jotainhan on pakko voida tehdä. Tällaisia ohjeita olen löytänyt:

Ensinnäkin on tärkeää saada tietoa sairaudesta. No, tämä on jo minun kohdalla toteutunut. Tosin, enemmänkin voisin varmasti tietää.

Kun sairaus todetaan, pitäisi varhaisessa vaiheessa päästä kuntoutuskurssille. Tästä minulla ei ole mitään tietoa, mutta aion vielä perehtyä tähänkin.

Liikunta on hyväksi, ja sitä pitäisi harrastaa paljon. Noh, suunnitelmissa on, kun lähiuimahalli aukeaa kesätauolta, mennä vesijuoksemaan. Kävelylenkit eivät oikein onnistu kipeiden jalkojen vuoksi.

Stressi on pahaksi, sitä olisi vältettävä. Se on vaikeaa. En ole maailman suurin stressaaja, mutta en voi sanoa, ettenkö stressaisi ollenkaan.

Mielihyvää tekeviä asioita lisää elämään, kuten lämpimiä kylpyjä ja hierontaa. Kylpyjä ei voi ilman ammetta ottaa, mutta hierontaa saan hierontakurssin käyneeltä mieheltäni.

Jotkut saavat apua avantouinnista. En uskalla kokeilla, mutta olen kerran uinut hyvin viileässä järvessä lokakuussa, ja se kyllä piristi, mutta siitä on niin kauan aikaa, että olin silloin vielä täysin terve.

Fibromyalgiaan on myös lääkkeitä, mutta ei yhtään pelkästään fibromyalgiaan kehitettyä. Minulla ei ole tällä hetkellä käytössä muuta kuin panadol, minkä lisäksi olen ottanut buranaa. On niistä vähän apua. Lisäksi syön migreeniin Topimaxia, ja se kuulemma myös auttaa fibromyalgiaan, jos oikein ymmärsin.

Kannattaa muistaa, että sauna aiheuttaa "saunakrapulaa" toisin sanoen kivut helpottavat saunassa, mutta pahenevat saunan jälkeen. Itse olen ajatellut lopettaa saunomisen kokonaan juuri noiden "jälkikipujen" vuoksi.

On tärkeää nukkua hyvin. Minä nukun vaihtelevasti hyvin tai huonosti. Viime viikot olen onneksi nukkunut hyvin. Lisää nukkumisesta löydät jutustani Unettomuudesta täältä.

Tässä olivat ohjeet, mitkä löysin. Itse olen vielä huomannut sen, että vetoisessa ympäristössä on syytä suojata niska, ja ylipäätänsä välttää vetoista ympäristöä. Muutenkin kylmältä kannattaa suojautua. Kolean kylmä ilma ihan selvästi pahentaa kipuja.

Tässä on tällaisia ohjeita. Onko sinulla lisää ohjeita/tietoa lisätä tähän listaan? Laita ihmeessä kommenttia tai sähköpostia (kipuajaposkipunaa@gmail.com), jos on, tai ihan mitä tahansa asiaa!

Mukavaa maanantaita sinulle! :)

2 kommenttia:

  1. Löysin vasta blogiisi Satunnaista-blogin kautta. Ihovaivat ja etenkin ruusufinni kiusaavat täälläkin, joten jään seuraamaan blogiasi. Mimminkin takia olisin jo jäänyt.

    Missä on näin kaunis maisema?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tervetuloa lukijaksi! :) Ikävää, että kärsit samoista ihovaivoista kuin minäkin. Mutta kiva, että löysit blogini! :)

      Kuva on Kymijoesta, otettu Kouvolan Inkeroisissa. :)

      Poista

Ilahdun kommentistasi :)