28. kesäkuuta 2015

Unettomuudesta

 

Unettomuus on viheliäistä. Se pilaa koko muun elämän. Mikään ei onnistu, jos et nuku. Minulla on paljon kokemusta unettomuudesta. Tämän kokemuksen syvällä rintaäänellä uskallankin sanoa: jos kärsit unettomuudesta, hae apua heti. Katkaise kierre heti. Älä päästä tilannetta niin pahaksi, kuin esim. minä päästin. Unettomuuteen on olemassa kaikenlaista hoitoa. Kaikkea ei tarvitse kokeilla. Joskus kuitenkin kaikkea joutuu kokeilemaan.

Mielestäni unettomuudessa pahinta on pelko. Pelko siitä, ettei nukahda, tai että herää ennen aikojaan. Pelko ruokkii unettomuutta. Se on polttoainetta sille. Mutta miten hallita mieltä?

Toisaalta taas saatat kärsiä niin kovista kivuista, ettet sen takia saa nukuttua. Itse juuri viime yönä valvoin tästä syystä, kun oikea lonkka päätti kesken yötä alkaa särkemään. Mitä jos yö toisensa perään valvot, kun olet niin kipeä, ettet saa nukuttua?

Kuten jo aiemmin sanoin, hae ihmeessä ammattilaisten apua. Lisäksi: itse olen kokenut saavani apua, kun ennen nukkumaan käymistä kuuntelen rauhoittavaa musiikkia. Jos en saa unta 10 minuutissa, nousen ylös vähäksi aikaa, ja yritän lueskella vaikka jotain todella tylsää lehteä. Ja ehdottomasti kannattaa olla hämärässä tässä vaiheessa! Olen myös joskus kuunnellut rentouttavia cd-levyjä, mutta ne eivät olleet minun juttu. Mutta, nehän voivat olla sinun juttu!

Unettomuuden omahoitoon suositellaan rauhoittumista ennen nukkumaan käymistä: ei televisiota aikä tietokonetta ainakaan tuntiin ym. Ei kahvin juontia illalla, joku sanoi jopa ettei enää iltapäivän jälkeen. Eikä muutenkaan raskasta syömistä enää illalla. Näitä kannattaa kokeilla.

Ja tietenkin näin kesällä unettomuus voi olla pahempaa kuin talvella tuon  jatkuvan valoisuuden vuoksi. Oletko kokeillut apteekissa itsehoitovalmisteenakin myytävää melatoniinia? Moni on saanut siitä avun, jos nimenomaan valoisuus on ongelma.

Entä mitkä ovat sitten omia vinkkejäni? Yritä suhtautua mahdollisimman rennosti nukkumiseen. Ajattele, että jos et nuku nyt niin nukut paremmin seuraavana yönä.  Olen tullut siihen lopputulokseen, että ennemmin tai myöhemmin nukun joka tapauksessa, joten ei hätää!

Toivottavasti tästä tekstistä olisi edes vähän hyötyä jollekulle! :)




4 kommenttia:

  1. Viisaita neuvoja. Yhden ja kahdenkaan yön unettomuuteen ei kuole. Kolmantena nukkuu jo varmasti vaikka istualleen. Kivut ovat tietysti kurja asia, niihin on hyvä saada apua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista! Niin se vaan on, että ennemmin tai myöhemmin sitä nukkuu. Se kannattaa pitää mielessä, ja yrittää olla sressaamatta.

      Poista
  2. Hei! Kahteen aikaisempaan kommenttiin haluan sanoa, ei nuku. Unettomia öitä voi olla useita peräkkäin, jopa viikkoja tai kuukausia. Itse olen valvonut lähes kolme vuotta. Välillä nukun parikin yötä hyvin, mutta pääasiassa valvon. Valvominen lisää unettomuutta. Minä en nuku enää unilääkkeilläkään. Olen aivan epätoivoinen, mistään en saa apua. Koitan jaksaa päivästä toiseen. Pää on aivan sekaisin lääkkeistä ja valvomisesta. En ole koskaan kokenut mitään yhtä kamalaa kuin unettomuus, antaisin vaikka oikean käteni jos pääsisin tästä helvetistä eroon. Ikinä ei kannata sanoa, että kyllä ihminen nukkuu kun väsyttää, voin kertoa, ei nuku.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sinun tilanne kuulostaa tosi pahalta. Unettomuus on kamala vaiva. Minäkin olen läpikäynyt unettomuuden kanssa paljon, ja siksi haluankin sanoa sinulle, että älä luovu toivosta. Vaikka nyt tuntuu vaikealta, niin unettomuus voi helpottaa. Se voi nyt tuntua ihan epätodennäköiseltä ja mahdottomalta, mutta se ei ole sitä. Kovasti jaksamista sinulle Annika!

      Poista

Ilahdun kommentistasi :)